God verhoede dat ik in een hemel kom waar geen paarden zijn.”
(R.B. Cunningham-Graham)

 

 

Door wie ?

 

 

Mijn naam is Marlien van Kempen. Zolang als ik leef, ben ik gefascineerd door paarden. Mijn eerste rijlessen kreeg ik op ponykamp,

waar me werd uitgelegd dat ik eerst moest leren zitten op de pony en zorgen dat die geen last van me had. Dat vormde een solide basis in een tijd waarin het gebruik van dwang tijdens het rijden meer regel dan uitzondering was. Daar maakte ik ook kennis met voltigeren (turnoefeningen op de rug van een bewegend paard dat aan een lange lijn op een cirkel loopt).

 

Als tiener begon ik in 1980 te helpen bij paardrijlessen voor gehandicapten. Dat stelde mij in staat om rijlessen te nemen.

De enige pony die nog vrij was, was een enorm eigenzinnige Haflinger, Bonheur. Ik wou per se leren rijden en kwam op hem.

Wat een geluk, van hem heb ik enorm veel geleerd !  Bonheur had een enorme trukendoos om ruiters van zijn rug af te werken.

Met een gehandicapte op zijn rug en een begeleider ernaast hield hij zich braaf. Zodra hij los in de bak liep, kon ik van alles met hem doen. We reden het liefst ongezadeld en ik reed hem ook op halster, bitloos. Toen ik te lang werd om nog fatsoenlijk met hem te kunnen rijden, moesten we afscheid nemen.

Zo kwam ik bij een manege/handelsstal terecht waar ik veel andere paarden heb gereden, waaronder jonge paarden en paarden met moeilijk verstaanbaar gedrag. Ook las ik veel hippische literatuur. Ik wilde graag instructeur voor gehandicapten worden, maar dat leek niet mogelijk. Destijds moest je nog een eigen paard hebben voor een hippische opleiding en in bezit van minimaal L1 (wedstrijdniveau Licht in de basissport). Ik had geen van beide en reed alleen onderlinge wedstrijden.

 

Tijdens mijn studie aan de Kunstacademie bleek mijn liefde voor paarden toch sterker dan mijn liefde voor kunst. Ik ben weer vrijwilligerswerk gaan doen voor een Stichting Aangepast Paardrijden. Dat stelde me in staat een paard te lenen om een toelatingsexamen af te leggen voor de Commandantencursus ORUN-FPG. Tijdens de opleiding en het examen gebruikte ik een lespaard van de manege waar de cursus werd gegeven. Aansluitend heb ik de IPG opleiding bij de FPG gevolgd. Daarna kreeg ik de volledige verantwoordelijkheid over Comeet, een getraumatiseerde ruin. Door hem werd ik weer bewust gemaakt dat luisteren en spelen vaak meer oplevert dan alleen trainen en maakte kennis met het werk van Klaus Ferdinand Hempling. In deze meer natuurlijke wijze van omgang vanuit het paard, herkende ik mezelf zoals ik met Bonheur omging. Zo maakte ik ook kennis met diverse stromingen binnen Natural Horsemanship.

 

Sinds 1995 heb ik voor diverse maneges lesgegeven. Daarnaast heb ik de deeltijdopleiding Activiteitenbegeleiding (MBO-4) gedaan met jaarstages bij een revalidatiecentrum en VSO-ZMOK-school (Voortgezet Speciaal Onderwijs voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen).

In 1998 ben ik afgestudeerd met een scriptie over mijn project “Voltige als middel voor Planmatige Gedragsbeïnvloeding met leerlingen

uit het VSO-ZMOK”. Daarna kreeg ik een baan als hoofdinstructeur bij een manege voor ruiters met -en zonder beperking.

Door de gevolgen van een blessure bleek een fulltimebaan hierin niet meer haalbaar en ben ik in 2000 gaan werken in het VSO-ZMOK. Daarnaast heb ik Sociaal Pedagogische Hulpverlening (HBO) gestudeerd.

 

In 2002 werd ik gevraagd om weer paardrijlessen aan ruiters met een beperking te komen geven. Sindsdien geef ik naast mijn werk weer rijles. Activiteiten met paarden werden weer een vast lesaanbod op school. 

Naast FPG- bijscholingsdagen heb ik de FPG cursussen Aangepast Voltige en Praktijk Opleider IPG afgerond.

Wil je de opleiding KNHS/IPG volgen, dan kan je bij mij stagelopen.

 

Sinds 2013 werk ik bij een SO/VSO-school voor kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking in combinatie met gedragsproblemen- en stoornissen. Ik heb de certificering Excellent Coach Deel 1 bij HorSense (opleiding en beroepsvereniging voor coachen met paarden) behaald en heb Haflinger Joris gekocht. De opgedane coachvaardigheden gebruik ik ook tijdens de rijlessen en tijdens de begeleiding op school bij stages waar leerlingen met dieren werken. Sinds 2014 beheer ik de wei met stal waar Joris samen met zijn weidegenoten op natuurlijke wijze leeft en waar gecoacht kan worden. Ik neem deel aan intervisies en volg bijscholingen.

 

 

 

 

“God verhoede dat ik in een hemel kom waar geen paarden zijn.”
(R.B. Cunningham-Graham)